رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از تاثیر منفی قطع دسترسی به سایتهای خرید و فروش بلیت پروازهای خارجی خبر داد و گفت: سفر که فقط جنبه تفریحی ندارد. ما درباره رفتن مردم به «آنتالیا» صحبت نمیکنیم. مردم گاهی هم سفرهای فوری، کاری یا درمانی دارند. باید زمان قطع اینترنت برای این گروه پیشبینیهایی میشد.
یک روز پس از قطع اینترنت، سایتهای فروش آنلاین بلیت قطار و هواپیما با انتشار آدرس وبسایتهای خود اعلام کردند دسترسی به این سامانهها به صورت مستقیم برقرار شده است اما همچنان در برخی از نقاط کشور مردم امکان خرید اینترنتی چنین خدماتی را ندارند، و سیستمهای فروش در پایانههای ریلی و پروازی بسته است. در نتیجه بلیتها به صورت دستی و گاهی با قیمتهایی متفاوت از آنچه سامانههای آنلاین فروش اینترنتی درج شده، فروخته میشود.
حرمتالله رفیعی در شرح وضعیت موجود به ایسنا گفت: دسترسی آژانسهای مسافرتی و مردم به بلیت پروازهای خارجی کاملا قطع شده است. البته آژانسها به خاطر شبکه اینترنت داخلی (اینترانت) امکان خرید و فروش بلیت قطار و یا هواپیما در مسیرهای داخلی را دارند اما خیلی از مردم چنین دسترسی ندارند.
وی اضافه کرد: بیشترین فروش آژانسها هم از بلیت پروازهای خارجی است. حتی بلیتهای رزرو شده قبلی را نمیتوان صادر کرد. آژانسهای مسافرتی مستأصل شدهاند و امکان اطلاعرسانی هم ندارند، چون تنظیم چنین اطلاعرسانیهایی روی شبکههای مجازی انجام شده بود.
رفیعی ادامه داد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نامهای را به وزارت ارتباطات فرستاده که برای صنف گردشگری تدبیری کند اما پاسخ روشنی دریافت نکردهایم. باید در این شرایط که اینترنت قطع شده است ابزاری برای مسافران تامین شود.
او درباره دسترسی برخی سایتهای آنلاین فروش خدمات گردشگری به اینترنت و فعالیت بدون مشکل آنها در این شرایط، گفت: آیا جای پرسش و تردید وجود ندارد که چگونه برخی از این وبسایتها به ایرلاینهای خارجی دسترسی دارند و میتوانند بلیتفروشی کنند اما آژانسهای مسافرتی از این امکان محروم شدهاند. ما با سازمان هواپیمایی در اینباره مکاتبه کردیم تا از طریق وزارت ارتباطات مشکلات مربوط به فروش خدمات سفر حل شود.
ادامه مطلب
درباره این سایت